Tot voor kort was de teneur: waarom zou ik delen met de wereld wat ik weet? Mijn concurrent leest mee. Nu zou het moeten zijn van: ik weet meer dan een ander en door mijn niet aflatende drang, zal ik ook altijd meer weten dan de ander.
Wel dan: deel die kennis. Maar gooi niet alles domweg op de straatstenen. Deel alles wat je weet fragmentarisch. En bezorg zo jouw doelpubliek relevante en waardevolle content. Dat is de basis van goede contentmarketing inclusief strategie!
Jezelf 100% blootgeven en daar houdt het op. Is het dan zo eenvoudig? Natuurlijk niet. Bedoeling is om jouw potentiële doelgroep in het begin net genoeg warm te maken. Vanaf dan kan je gebruik maken van inbound marketing of marketing automation. Uiteindelijk kan een geboeide lezer zelfs een zeer trouwe klant worden.
Daar is natuurlijk content voor nodig. De goede content die vind je door je doelgroep goed te kennen. Hun noden, wensen, plannen, verschrikkingen in kaart brengen, biedt al een stevig fundament om op zoek te gaan naar topics.
Contentmarketing is een pak breder dan enkel wat blogs. Vandaag zijn bedrijven, als ze dat al zijn, te vaak tekstgericht. Terwijl video beter wordt onthaald door zowel gebruiker als algoritme. Technologie zorgt ervoor dat video makkelijker te consumeren is. Jaren terug was het maar voor enkelingen mogelijk om video’s te bekijken terwijl ze onderweg waren. Die technologische vooruitgang zal enkel maar zorgen voor meer video (betere smartphones, 5G,...)
Met enkel je product haal je de strijd niet. Jouw bedrijf, jouw product, jouw service: daar zit een verhaal achter. Breng het dan ook naar je toekomstige klant. Door de kracht van het verhaal, overtuig je sneller dan door de platte commercie.
Spreek de emoties aan met storytelling. Een verhaal blijft nu eenmaal beter plakken in de hoofden. Zie je collega’s al cijfers oplijsten ‘s morgens vroeg aan de koffie-automaat? Dacht het niet. Een leuk verhaal, dat gaat er altijd in.
We geloven sterk in het samen creëren van de content. De beste content is de content die goedgekeurd wordt door jouw bedrijf, door jouw doelgroep en door jouw marketingverantwoordelijke. Dat wil zeggen dat er een feitelijk draagvlak, een statisch draagvlak en een emotioneel draagvlak voor is.
Zo komen we tot een content marketingstrategie:
Nu heb je daar een pak goede dingen liggen. Bedoeling is natuurlijk dat die ideale klant ze ook te zien krijgt. We vergroten maximaal de kans dat de content wordt opgepikt of we gaan dit zeer doelgericht gaan distribueren.
SEO: We zorgen dat de vindbaarheid van jouw content maximaal is
SEA: Zoekwoorden linken we aan jouw content en activiteiten
Social Media: Verdelen van al die prachtige stukken content
Mailings: Bezorg de doelgroep je content rechtstreeks in de inbox