Geen beurzen? Je hebt een inboundstrategie. Toch?

2020 was een totaal rampjaar. Nu goed, het ligt (zo goed als) achter ons. Zoals Piet Huysentruyt ons vroeg: “en wat hebben we geleerd?”. Leg nooit al je eieren in één mandje. Wie vertrouwde op beurzen voor het verzamelen van leads, die rijfde er dit jaar niet veel binnen. Maar niet getreurd, in 2021 kan je nog mee op de digitale trein. 

In ijltempo digitaliseerde de wereld. Bol.com leverde meer pakjes dan ooit tevoren. Zoom’en is een heus werkwoord geworden. Evangeliseren hoeft eventjes niet meer. Dat heeft COVID-19 voor ons gedaan. Never waste a good crisis! Daarom: smeed het ijzer als het heet is. Start nu nog met een inboundstrategie. 

Hoe kunnen we leads blijven genereren zonder beurzen en expo’s?

Daar hebben we een eenvoudig antwoord op: met een goed doordachte inboundstrategie. Je kent je producten? Je bent overtuigd van de meerwaarde? Wel dan, meer dan dat heb je niet nodig om prospecten zelf de stap te laten zetten naar het kopen ervan. Met inbound marketing kan je onbekende omturnen tot leads en van die leads maak je -mits de juiste aanpak - lucratieve deals. Hoe? Door hen te helpen!

3 broodnodige stappen in de inboundstrategie

​​​​wie wil je bereiken?

Start met het definiëren van je buyer persona. Wie is jouw ideale koper? Welke karakteristieken heeft hij/zij? Doe dit per business unit. Klanten in verkoop van vastgoed verschillen van huurders. Kijk ook wat breder. Hoe ziet een typische DMU of decision making unit er uit? Wat voor belang heeft elk van die betrokken partijen? Distilleer de belangrijkste buyer persona en ga je daar op focussen. 

graaf dieper in je persona(‘s)

Waar liggen die mensen wakker van? Hoe moeten ze rapporteren aan hun overste? Waar worden ze op afgerekend? Waar dromen ze van? Welke problemen willen ze uit de weg gaan? Allemaal vragen die je kunnen leiden tot een beter inzicht in de noden, angsten, dromen en pijnen van je ideale (fictieve) klanten. Dit kan je trouwens samen doen met het team. Zij staan met hun twee voeten op de vloer en horen heel wat. Maak daar dankbaar gebruik van.

bepaal je doelen

Online marketingdoelen zijn een verlengde van de bedrijfsdoelen. Die staan op één lijn. We streven om die doelen te behalen. Hoe kunnen we die doelen het best halen? Wat voor acties zijn daarvoor nodig. Zet de boel dus niet op z’n kop en zeg nooit zonder enige voorkennis “Facebook, we moeten meer Facebook doen”. Maak opnieuw een duidelijke en heldere keuze van de doelen voor die welbepaalde business unit en ga ervoor!

Meer weten over een goede inbound strategie? We staan klaar om te sparren...

Wij delen graag
wat wij weten