Hubspot lijsten en waarom ze zo verdomd handig zijn

Ben je klaar om wat lijsten te bouwen? Ben je enthousiast om de meest impactvolle lijsten te maken? Zo niet, dan is dat waarschijnlijk omdat we een veelgestelde vraag moeten beantwoorden. Wat is al dat gedoe rond die lijsten in Hubspot?

Wat is dat nu allemaal met die lijsten?

De lijsten en meer specifiek de Hubspot lijsten zijn een hulpmiddel dat naast jouw CRM werkt en jou helpt bij het organiseren en bijhouden van de relatie tussen jouw contacten en jouw bedrijf.

Het is jouw toevluchtsoord voor vele functies in verband met jouw hele bedrijf. Vooral marketing en verkoop hebben baat bij lijsten. 

Hoe lijsten marketing en sales helpen?

Wanneer je jouw contacten op basis van overeenkomsten in kleinere groepen opdeelt, kan je jouw bereik gemakkelijker aanpassen zodat jouw berichten relevanter en effectiever zijn. Je kan specifieke lijsttypes samenstellen en waardevolle rapporten opstellen.

Er zijn eigenlijk twee verschillende soorten lijsten:

Slimme lijsten

Dit type lijst wordt automatisch vernieuwd en voegt nieuwe contacten toe en verwijdert ze op basis van criteria die je instelt. Hier is een korte handleiding om er een in te stellen:

Statische lijsten

Zie dit als een soort momentopname. Ze worden niet automatisch vernieuwd, dus het is aan jou om ze handmatig te organiseren.

Hier zijn de stappen om handmatig een contact aan een statische lijst toe te voegen:

Voorbeeld lijsten waarmee je van start kan gaan

Je zal verbaasd zijn hoeveel verschillende lijsten je kan samenstellen. Wat jouw doelstellingen ook zijn, je zal altijd een lijst vinden die resultaten voor jouw bedrijf oplevert. 

Laten we eens kijken naar elke segmentatie en een paar voorbeelden overlopen van de lijsten die je kan samenstellen.

Engagement

Deze lijsten zijn gebaseerd op hoe jouw gebruikers omgaan met jouw verschillende kanalen.

Engagementlijsten om te bouwen:

  • Website engagement: De engagement metrics van een contact op je website, zoals pageviews, data van eerste en laatste bezoek, specifieke pageviews, etc.
     
  • Sociale betrokkenheid: De engagement metrics van een contactpersoon op sociale kanalen, zoals volgers, profiel, links, meest recente activiteit, enz.
     
  • E-mail engagement: De e-mail engagement metrics van een contactpersoon, inclusief het aantal afgeleverde, geopende, gebouncede e-mails, e-mails waarmee ze engaged zijn, etc.
     
  • Blog engagement: De blog engagement metrics van een contact, zoals of ze geabonneerd zijn, hun voorkeuren, blog view count, specifieke blog post views, enz.
  • Sociale beïnvloeders: Een lijst met de statistieken van jouw meest betrokken sociale media-contacten waarmee je kan samenwerken om jouw contentstrategie te versterken.


Gedrag 

Deze lijsten zijn gecentreerd rond de acties die jouw contactpersonen ondernemen via jouw kanalen, waaronder sociale media, e-mail, jouw website, enzovoort.

Gedragslijsten om te bouwen

  • Specifieke elementen (knoppen, pageviews, enz.): Met dit soort lijsten kan je zien hoe effectief jouw website is in het kwalificeren en nurturen van leads. Je kan leads opvolgen op basis van hun activiteit.
     
  • Kernaanbiedingen: Het is belangrijk dat je met jouw verkoopteam samenwerkt om te bepalen welke aanbiedingen, campagnes en evenementen onmiddellijke follow-up vereisen. Met deze lijsten kan je doelen stellen, registraties bijhouden en communiceren met de contacten in dat specifieke segment.

Email Health lijsten om te bouwen

 

  • Niet in aanmerking komende contacten: Dit moet de hoofdlijst zijn van alle andere hieronder genoemde metrics. Je zal in staat zijn om een beter bereik van jouw e-mail marketing campagne effectiviteit en impact te krijgen.
     
  • Hard gebouncede contacten: Een bounced e-mail is er een die werd afgewezen door de e-mail van de contactpersoon om een aantal redenen. Door een lijst met gebouncede contacten op te stellen, kan je een diepere analyse uitvoeren van de reden waarom je deze contacten niet bereikt.
     
  • Niet-geëngageerde contacten: Deze lijst helpt bij het traceren van contacten die gedurende een bepaalde periode niet betrokken zijn geweest bij jouw e-mails. Je kan dan beslissen of je wil proberen hen opnieuw te benaderen of helemaal wil stoppen met het verzenden van e-mails.
     
  • Bron: Je zal berichten kunnen sturen die zijn ontworpen om relevanter te zijn voor de contacten op deze lijst, afhankelijk van hun bron. Je kan ook leads identificeren en verwijderen die mogelijk afkomstig zijn van een niet-gekwalificeerde bron.
     
  • Uitgeschreven contacten: Uitschrijvingen zijn een indicatie dat er iets mis is met jouw e-mailmarketinginspanningen. Of het nu gaat om inhoud die niet aanslaat of dat ze zich per ongeluk hebben ingeschreven op jouw lijst, je wil het aantal uitgeschreven contacten in de gaten houden zodat je het probleem kan vinden en oplossen. Als jouw percentage op nul staat, dan is het geen kwestie van slechte inhoud. Je bereikt jouw doelgroep niet eens, en dat is een nog groter probleem.

Buyer Persona


Het definiëren van jouw contacten op basis van hun unieke uitdagingen en pijnpunten zal helpen bij de inhoud van jouw berichten.

Buyer Persona Lijsten om te bouwen

 

  • Primair: De contactpersonen op deze lijst moeten jouw ideale klanten zijn. Je kan ze identificeren en kwalificeren door te kijken naar de details van elke contactpersoon, zoals functietitel, bedrijfstitel, enz.
     
  • Negatief: Dit zijn ongekwalificeerde leads waar je geen tijd en middelen aan wil besteden.

Levenscyclus


Met deze lijsten kan je jouw berichtgeving afstemmen op de fase van de levenscyclus van een contactpersoon binnen jouw bedrijf.

Lijsten voor de levenscyclus

 

  • Abonnees: Dit is een lijst van iedereen die zich op jouw blog heeft geabonneerd. Je kan e-mails met postnotificaties automatiseren en zo verkeer naar jouw blogs en links sturen.
     
  • Leads: Elk contact dat interactie heeft gehad met jouw bedrijf, behalve het abonneren op jouw blog, telt als een lead. Via een soort van gated content op jouw website, heb je de informatie van de contactpersoon ontvangen, wat je de mogelijkheid geeft om ze te kwalificeren en ze door de sales funnel te leiden.
     
  • MQL's: Een lijst van marketing gekwalificeerde leads zal jouw verkoopteam helpen contacten te identificeren die verkoopklaar zijn en op het punt staan om over te gaan naar de beslissingsfase.
     
  • Klanten: Het is belangrijk om jouw huidige klanten bij te houden, zodat je hun groei kan volgen en ze kan uitsluiten van geautomatiseerde leadgeneratie- of nurturingcampagnes. Stuur ze in plaats daarvan klantrelevante campagnes die meer gericht zijn op hun tevredenheid.
     
  • Evangelisten: Pleitbezorgers voor je bedrijf, je kan ze via de lijst targeten met nieuwe content en aanbiedingen die ze voor je zullen promoten.


 

Haal het meeste uit HubSpot Lijsten

Zoals je ziet, met de kracht van het HubSpot CRM en de lijsten die je aanmaakt, ben je goed uitgerust om jouw leven te organiseren.

Marketing, sales en service kunnen op elkaar worden afgestemd en een goed systeem opbouwen voor het beheren van contactgegevens voor succes op de lange termijn. 

Breng jouw contacten op orde, optimaliseer jouw campagnes en zorg voor resultaten. Jouw toekomstige ik zal je er dankbaar voor zijn.

Wij delen graag
wat wij weten