Zelfs als je niet weet wat een B2B-blog is, dan heb je zeker wel ooit al eens eentje tegengekomen toen je op zoek was naar iets. Bijvoorbeeld toen je IT-manager op zoek was naar een goed ERP-systeem. Of toen je een beter CRM zocht. Of toen je wilde weten hoe je een flexibel verloningssysteem wilde opzetten. Maar het kan net zo goed toen je meer wou weten over de verschillende SEO-strategieën en hoe ze te gebruiken. Maar weet je, nu ben je op een B2B-blog, dat had je misschien nog niet door. Zo snel kan het gaan.
Als je een bedrijf hebt, maar je hebt nog steeds geen B2B-blog, dan is het nu hét moment om er een te starten. Marketeers met een blog hebben namelijk meer leads dan degene zonder. En een blog staat in de top 5 van meest betrouwbare manieren om snelle en betrouwbare informatie te vinden. Een B2B-blog geeft je én online aanwezigheid én geeft je ook een soort van professionalisme in jouw branche. Je wordt gezien als expert en krijg zo nog meer leads die jouw richting uit komen.
Denk je eraan om een B2B-blog te starten voor jouw zaak of je wil gewoon weten wat voor een beest het is? Blijf dan zeker verder lezen.
Eerst en vooral een korte geschiedenisles. Ja, wij hebben toen wel opgelet. In 1994 maakte Justin Hall zijn eerste blog toen hij nog op school zat. De naam was links.net en was eerder een persoonlijke webpagina. Jom Barger, zelf een blogger voor Robot Wisom begon het als eerste ‘weblog’ te noemen. Tenslotte was het dat wat je deed, je logde het web. Nadien in 1999 werd dit dan verkort naar blog en dat werd dan weer uitgevonden door een zekere Peter Merholz.
In de eerste stappen van een blog, zag hij er helemaal niet uit zoals we hem nu kennen. Een blog was een persoonlijk overzicht of een soort van dagboek met daarin informatie of meningen over duizend en een verschillende topics. Alles was steeds in omgekeerde volgorde op de site te vinden, dus de nieuwste stond altijd bovenaan.
In deze meer recentere tijd is een blog een site die regelmatig updates krijgt. Je hebt zowel een heleboel persoonlijke blogs maar ook een groot aantal informatieve blogs voor zakelijke doeleinden. Hubspot is een voorbeeld van een blog die praat over marketing, verkoop en algemene diensten. Ze doen dit omdat ze in deze drie grote groepen producten verkopen. Nieuwe klanten aantrekken door ze aan te spreken over wat ze zoeken.
Hap en Tap heeft bijvoorbeeld ook een blog. Een culinaire blog vol met heerlijke recepten. Ze deelt die recepten via sociale media en is vooral bedoeld als entertainment. Maar niet zomaar lukraak bij elkaar gehaspeld. Nee, er kruipt ongelofelijk veel tijd en moeite in. Het is een blog met een duidelijke identiteit. Als zo’n persoonlijke blog succesvol wordt, dan kan je er geld aan verdienen. Of minstens wat terugkrijgen van je investeringen en dat met dank aan sponsering, advertenties en uitnodigingen.
Een blogpost is een individuele webpagina op jouw site die praat over één bepaald subtopic van jouw blog. Als voorbeeld nemen we jouw idee voor een nieuwe kledingsite, waar een van de blogs gaat over 'De beste schoenen voor grote wandelingen in de zomer'. Je leest dan over de kledij, de schoenen, maar ook over het onderdeeltje van de zomerse kleding.
Blogpost gaan altijd verschillende belletjes doen rinkelen op verschillende keywords. Even terug naar de schoenen. De blog over de wandelschoenen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je hoger op de lijst komt in Google voor wandelschoenen. Als iemand via de Google dan zoekt naar wandelschoenen, dan komen ze op jouw blog terecht. Met een mooi opgebouwde site zien ze bovenaan op jouw site de knop met producten en kiezen ze misschien ook nog voor heel wat andere producten die ze op jouw site vinden. De link naar de algemene site vinden ze niet alleen in het ontwerp, maar ook in de naam.
Op jouw website vind je vaak een blog terug. Een blog is meestal een onderdeel van jouw corporate website. Maar in tegenstelling tot de rest van jouw site, moet je regelmatig jouw blogs up-to -date houden. Met een blog kan je meer klanten aanspreken en jij kan ook zien hoe je meer klanten kan aanspreken door de juiste analyse te doen op het aantal lezers, het aantal keer dat de site werd gedeeld. Een klant kan bijvoorbeeld ook reageren op de individuele post en je kan zo interacties hebben.
Een lifestyle blog is een digitale verzameling van de verschillende interesses van de schrijver met daarop de foto's van zijn eten bijvoorbeeld maar ook zijn verschillende activiteiten op een bepaalde dag of zelfs zijn mening over bepaalde onderwerpen. Een lifestyle blog zal meestal over verschillende onderwerpen gaan en niet enkel over de kleur van de laatste kostuums in de nieuwste blockbuster film. De schrijver zal eerder schrijven over bijvoorbeeld zijn voorkeur voor een bepaalde mode, over de gezondheid of over relaties. Het is meestal een persoonlijk iets, en geeft een soort van gedetailleerde dagboek van een goede vriend. Zo eentje, waarbij je niet bang moet zijn om in het dagboek te lezen.
Heel wat voordelen zijn verbonden aan dit bloggen. Je zorgt voor meer verkeer naar jouw website. Met een goede aanpak kan je deze dan weer veranderen naar een groter aantal leads. Meer leads, meer populariteit en langzaam maar zeker zijn die mensen met hun sokken en korte broek de autoriteit, het aanspreekpunt over het onderwerp voor jouw blog. De cirkel begint te draaien want dan komen er weer meer klanten en dat tot jaren na de publicatie van de eerste blog.
Voor leken lijkt er geen verschil, maar bij een wiki zoals Wikipedia kan iedere bezoeker dingen bijschrijven, herschrijven of verwijderen. Bij een blog is het meestal maar een schrijver of een team van schrijvers die zorgen voor de tekst. De bezoekers kunnen meestal hun mening wel kwijt, maar ze kunnen niets zelf schrijven als nieuwe content.
Hier heb je een klein overzicht waarom een blog een goed idee kan zijn. Een beetje het gebruik van de blog:
Even stap voor stap, een woordje uitleg.
Je start met een nieuwe blog, goed. Maar het is wel heel belangrijk om te weten voor wie jij gaat schrijven. Wie moet jouw blogs zeker lezen. Voor je begint aan het grote werk moet je weten over welke niche je wil schrijven of over welke topics je zeker wat kwijt wil. Stel je ook vraag van waarom je deze groep wil. Nog een reden waarom buyer persona's van groot belang zijn.
Zo een brainstorm is hetzelfde als jouw klant voor ogen halen. Het zal je een idee geven over wat je allemaal wil vertellen en in welke woorden je dit zal doen.
Na het starten van de blog heb je de grote taak om steeds consistent en met grote regelmaat hoge kwaliteit af te leveren. Dat lijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het maken van nieuwe teksten, of content om het met een geleerd woord te zeggen, is heel tijdrovend. Je wil dus zeker vooral zeker zijn dat alles gelezen wordt en dat dit ook kan helpen voor de SEO. Hierover later meer.
Begin de brainstorm met wat je concurrenten al doen. Zoek naar de gaten in hun content en spring daarop. Kijk ook even naar de SEO waar de mensen voor zoeken en of ze echt wel meer hierover willen weten. Een goede start zijn bijvoorbeeld tools zoals Google Keyword Planner of Ahrefs. Doe dit meer dan een keer, om steeds nieuwe ideeën klaar te hebben.
Je weet al wat je gaat schrijven maar je wet nog niet hoe je dat allemaal gaat schrijven. Dit zal het makkelijkste gaan met een CMS of een Content Management System. Op deze manier kan je werken met een mooi design, maar kan je ook alle teksten in het oog houden en op de juiste manier plaatsen.
Eens je de beslissing hebt genomen om een blog te starten, bekijk dan zeker wat de mogelijkheden zijn bij jouw huidige hostingpartner. Zijn die er niet en je moet op zoek naar een CMS, zorg er dan voor een die makkelijk in jouw huidige site kan geïntegreerd worden of waar naartoe je de huidige site kan migreren zonder al te veel verschillen aan de lay out. Een mooi voorbeeld is opnieuw HubSpot.
Net zoals bij het starten van een zaak, kan je niet gaan bloggen zonder een duidelijke strategie. Stel jezelf de vragen over wie je wil aanspreken, welk soort content heb je voor ogen, wanneer ga je alles online plaatsen en hoe ga je alles promoten.
Net zoals bij een zaak heb je dus de missie, de visie en de doelen van jouw blog. Zet alles in een duidelijke agenda om alles overzichtelijk te houden. Zo weet je wie wat nog moet klaarmaken en mis je geen enkele deadline. En vooral, je weet ook wat er komen gaat in de nabije toekomst. Zo blijf je ook origineel.
Denk ook na over hoe je alles in beeld wil brengen op je blog. De artikelstructuur kan werken met een heleboel subtitles om alles in hapklare en leesbare brokken op te breken. Het werken met afbeeldingen en bulletpoints zorgen voor een betere scanbaarheid of snel doorlezen van een artikel. Het zijn allemaal heel belangrijke punten om in het oog te houden om de lezer op jouw pagina te houden.
Daarenboven wil je ook zeker zijn dat de 'calls to action' worden gebruikt om je klant op weg te helpen naar zijn verdere stappen. Zo kan je geld beginnen verdienen maar ook meer bezoekers en leads krijgen uit jouw blog.
Nog een belangrijk punt bij blogs is de marketing en de promoties van je harde werk. Het is een beetje zoals het oude gezegde: als een boom valt in het bos en er is niemand om het te horen, maakt het dan geluid?
Dus, als je een blog schrijft die niemand leest, zal het dan een goed effect hebben op mijn bedrijf of niet. Meer dan waarschijnlijk niet. Daarom moet je ook jouw berichten goed in de markt zetten. Dit doe je via sociale media, SEO of via jouw website. Maar je kan dit ook doen via een speciale email newsletter om jouw huidige maar ook nieuwe potentiële klanten aan te spreken.
Daar zijn we dus eindelijk met de beloofde SEO. Zoals daarnet al gezegd, je wil natuurlijk dat de mensen jouw blogs lezen. Een van de manieren om dit voor elkaar te krijgen is ervoor te zorgen dat je organisch verkeer krijgt via SEO. Wil je dus een succesvolle blog, leer dan meer over keywords of sleutelwoorden en over hoe je deze kan vinden. Bouw de juiste strategie en hoe je hoger op de verschillende searchengines kan komen.
Een blog mag niet saai worden. Ze moeten altijd de juiste inhoud hebben en interessant blijven voor iedereen die ze wil lezen. Je hebt bijvoorbeeld lezers die alle berichten hebben gelezen. Vooral voor deze actieve volgers en zeg maar ambassadeurs van jouw blog gebruik je dus best een aantal verschillende stijlen. Zo wordt die nooit saai. Is het niet duidelijk? Denk bijvoorbeeld aan een how-to bericht of een top 5 bericht.
Steeds nieuwe dingen uit je mouw schudden kan moeilijk zijn. Maar je moet niet steeds opnieuw het wiel gaan uitvinden bij het schrijven van een nieuwe blog. Denk er bijvoorbeeld aan om af en toe een oude blog vanonder het stof te halen om deze opnieuw up to date te maken of om nu even iets meer te vertellen. Nog een tip is om bijvoorbeeld een oud filmpje opnieuw te bekijken en deze in een nieuwe post te gieten. Gebruik de verschillende kanalen en wees origineel. Steeds hetzelfde, dat weet je zo dat dit niet goed kan zijn.
Om jouw publiek te begrijpen, kan je best even kijken wat jouw concurrenten allemaal in gedachten hebben. Dan weet je meteen ook de verschillende trends, de gaten in de kennis binnen jouw branche aan het licht te brengen. Het kan er ook voor zorgen dat je ineens het licht ziet over hoe je die blog aan de man of vrouw kan brengen.
Een competitieve analyse om het zo maar te zeggen, zal je helpen om een goede strategie uit te tekenen en om deze te kunnen herhalen.
Ten slotte nog dit: een B2B-blog maken is meer en meer een belangrijk onderdeel geworden van de verschillende marketingstrategieën in diverse bedrijven. Bezoekers moeten klanten worden en klanten moeten tevreden zijn. Je kan niet ontkennen dat je heel wat verschillen kan vinden in de verschillende blogs die je her en der kan lezen. Maar het belangrijkste is steeds te focussen op de kwaliteit. Liever af en toe een kleine afwijking in jouw kalender toestaan dan een compleet geforceerde blog te plaatsen. Kwaliteit moet altijd het belangrijkste zijn in het verhaal. Het is en blijft ook vakwerk dat men leert door te doen.