Leg niet al je eieren in de mand van Google Ads

Google Ads had een verrassing in petto. De broad modifier zal niet langer bestaan hoe we die kennen. Broad modifier? Je weet, in een Google Adscampagne zitten zoekwoorden. Die zoekwoorden kunnen op verschillende manieren worden toegevoegd. Dit zijn de types van zoekwoorden, een voorbeeld:

nieuwe zoekwoordentypes Google Ads
nieuwe zoekwoordentypes Google Ads

 

wijn

Dit is een breed zoekwoord en zal alle zoektermen (de effectief ingetikte zoekopdracht) met het woord wijn gaan activeren. Als je een online wijnshop met exclusieve wijnen hebt, dan is het niet handig budget te verspelen op zoektermen als “goedkope wijn om saus te maken”. 

Omdat je het speelveld voor Google zeer breed maakt, is dit een gevaarlijk zoekwoordtype. Het moet doordacht ingezet worden of het slurpt budget.

[wijnhandel in Oostende]

Dit is een exact zoekwoord. Althans dat was het vroeger. Je kon ervan op aan dat pas wanneer de gebruiker het zoekwoord exact intikte, je dan pas geactiveerd weer in de resultaten. Later werd daar al wat aan gemorreld. Zo exact hoefde exact plots niet meer te zijn. 

En nu wordt het interessant:

“exclusieve wijn kopen in Oostende”

Dit is een zinsdeel of een phrase. De woorden moeten voorkomen in de zoekterm en in deze volgorde. Er kunnen nog woorden voor en woorden er na komen. Bijvoorbeeld “goedkope wijn kopen in Oostende”. Die “goedkope” kan je gaan uitsluiten met je negatieve zoekwoorden.

Google past dit nu echter aan. Dit zoekwoord zou ook overeen kunnen komen met een zoekopdracht als “exclusieve rode wijn kopen in Oostende”. De wijnhandel heeft ongetwijfeld rode wijn in het aanbod, maar de landingspagina is misschien niet in overeenstemming. Google maakt zich sterk dat ze ook deze factor in overweging zullen nemen. 

+Oostende +wijn +kopen

Dit is de befaamde broad modifier. Hoe de zoekterm precies geformuleerd is, doet er niet toe. Die plusjes geven aan dat zowel wijn als kopen vermeld moet worden. Ongeacht de volgorde, ongeachte andere woorden in de zoekterm. 

Een handige methode om uit te vissen wat de exacte zoektermen waren van gebruikers. Zo kon je ze vervolgens exact of met een phrase gaan toevoegen aan je campagne. 

Vanaf juli 2021 kunnen broad modifier zoekwoorden niet meer toegevoegd worden aan campagnes. Dan is het over en uit. Bestaande broad modifiers die al langer actief zijn in campagnes, worden omgezet naar het nieuwe type van zoekwoorden. 

Vroeger en nu

Vroeger gingen die twee zoektermen -  “exclusieve wijn kopen in Oostende” en +Oostende +wijn +kopen - de advertentie van de klant activeren. Nu worden die broad modifier en phrase optie samengevoegd. De plusjes zullen we dus zien verdwijnen. Dat betekent ook dat het moeilijker wordt om de precies zoekterm te achterhalen. 

In de inleiding hadden we het over een verrassing. Eigenlijk is dit geen waar. Google is al een eindje bezig om minder inzichten te geven. De zoekterm, de effectieve zoekopdracht van een gebruiker, werd al wat verborgen gehouden. Wanneer je werkte met een exacte match, die met de vierkante haakjes, liet Google plots toch een afwijking van de zoekterm toe. 

Deze verandering kadert dus in een bredere strategie van Google

En dat is enerzijds schrikbarend. Google heeft alle inzichten, stuurt aan op automatisering, houdt alle teugels stevig in handen. Beheerders van campagnes moeten steeds meer vertrouwen op de automatisatie van Google. In het verleden werd dat vertrouwen al eens beschaamd (slechtere prestaties van het algoritme tov manueel beheer). 

You can’t stop the future

De grote spelers kan je niet tegenhouden. Petities zullen geen zin hebben. Wat wel zin heeft: je mindset aanpassen. Bedrijven die al hun eieren in de man van Google Ads leggen: pas op!

Net zoals bij een belegging, is spreiden een goede oplossing. Ga op zoek naar wat je klanten drijft, wees aanwezig waar zij zijn, zet in op een goede en heldere communicatie. Stop dus met denken in functie van één kanaal, denk breed. 

Van gedachten wisselen over je campagnes?

Boek een adviesgesprek met Kristof

Wij delen graag
wat wij weten