Google Analytics 4 is hier: wacht niet langer!

Google Analytics, de gratis tool van Google die zowat op elke website draait, is toe aan een grondige vernieuwing. Met GA4 of voluit Google Analytics 4 introduceert Google heel wat wat nieuwe features. De release bracht echter ook heel veel onduidelijkheden met zich mee. Moeten we overschakelen? Moeten we simultaan properties laten lopen? Dit moet je doen…

Tot voor kort was er de UA, standaard analytics, zoals je hem vast wel herkent. Daarna was er de mossel noch vis periode van de App + Web properties. Het was een soort warmmaker voor de GA4, de grondige update van Google Analytics.

Google Analytics en het oude menu

Waarom is er nood aan een nieuwe Google Analytics versie?

Google geeft twee grote beweegredenen aan voor de verandering. Vooreerst het consumentengedrag is veel complexer geworden. Daarnaast zijn er ook enkele privacyredenen die aangehaald worden.

Veranderingen in het consumentengedrag

We switchen er lustig op los. Van het ene toestel naar het andere, van de ene browser naar de andere. Van de site naar de app en weer terug. Niemand die rekening houdt met de marketeer die al die cijfers moet interpreteren (droog mopje). 

Om die inzichten voldoende te kunnen bijhouden bouwde Google verder op de eerder genoemde App + Web properties. Op die manier krijg je betere aanbevelingen en inzichten dankzij het beter in kaart brengen van consumentengedrag over verschillende apparaten en platformen. 

Uiteindelijk zou het, volgens Google, makkelijker moeten worden om de ROI te bepalen van je marketinginspanningen op lange termijn. Met GA4 introduceert Google dan ook veel nieuwe metrics en gooit enkele oude bekenden rigoureus overboord. 
 

Krijg inzichten in voorspelde churn op je site

Wat moet je doen met GA4?

Ga naar https://analytics.google.com/ en klik de account aan waar je de wijzigingen wil doorvoeren. Onder het account ga je op zoek naar de juiste property. Dit zal er ongeveer zo uitzien:

Je ziet een optie “Upgraden naar GA4”. Klik hier op. Volgende stap is de blauwe knop ‘Aan de slag’. Zo maak je een nieuwe Google Analytics 4-property. Geen paniek, dit doet niets met je oude analytics en bestaande data. 

Nu is er een property in de nieuwe stijl aangemaakt. Die code is echter nog op geen enkele manier verbonden met je website. Ofwel maak je gebruik van Google Tag Manager. Daar is al een GA4-configuratie beschikbaar. Je kan er eenvoudigweg de ID inplakken en publiceren (niet vergeten!).

Werk je zonder Google Tag Manager, dan neem je de Algemene sitetag en plaatst die “manueel” in de head van je website. 

Wat doe je met de oude Google Analytics?

Helemaal niks. Voorlopig is de oude Google Analytics nog steeds de meest volledige analytics in het gamma van Google. Google zegt zelf dat GA4 de toekomst is. Dus vermoedelijk ontwikkelen ze nieuwe opties enkel voor de GA4 en niet voor de oude Google analytics. 

De twee versies kunnen perfect naast elkaar data verzamelen. Hoe sneller je hiermee van start gaat, hoe sneller je data binnenkrijgt. Wacht hier dus niet te lang mee. Je verliest er enkel tijd en data mee. 

Vergeet ook zeker niet om je doelen, gebeurtenissen, filters etc over te zetten in de nieuwe Google Analytics. 

Nood aan ondersteuning?

Boek een adviesgesprek met Kristof

Wij delen graag
wat wij weten