Wat is een CRM: de basis

Een CRM of voluit een Customer Relationship Management is een technologie waarmee je relaties, potentiële klanten en klanteninteracties met het bedrijf beheert. Het doel is eenvoudig: het helpt je om zakelijke relaties van je bedrijf te laten groeien. Een CRM-systeem is dus het hart van waaruit bedrijven in contact blijven met klanten. Door een goed CRM kan je ook je processen stroomlijnen en je winstgevendheid verbeteren.

CRM-als-basis-voor-je-klantengegevens

Een CRM en de buyer journey

De belangrijkste taak van een CRM is dus om jouw contactpersonen én al hun gegevens én de voorbije communicatie op één plek op te slaan. Op die manier kan je sneller nagaan in welke fase van de buyer journey de klant zich bevindt. Je weet of en eventueel zelfs wanneer een mail werd geopend. Zo krijg je een totaalbeeld van elke contactpersoon. Marketing en sales spelen vervolgens naadloos op elkaar in. 

Een CRM en de pipeline

In een CRM kan je een pipeline installeren. Verschillende fases van het verkoopsproces worden in kaart gebracht. Een initieel contact komt volledig links toe, doorloopt hopelijk enkele fases en eindigt met een verkoop. Een CRM is dus ook een tool om elke potentiële verkoop in de gaten te houden. Je beheert ook alle taken gekoppeld aan een fase in je CRM. Een transparante manier om de salesvorderingen in kaart te brengen. Voor jezelf, je collega’s, je managers. 

Een CRM zorgt voor samenwerking en werkt zelf ook samen

Een CRM is er om te gebruiken door elke schakel van het bedrijf. Van marketing tot sales. Een goed CRM zoals het CRM van Hubspot is ook integreerbaar met tal van andere systemen. Zo kan je eenvoudig verbinding maken met andere apps en tools die je nu al gebruikt. Op die manier kan je ook andere taken automatiseren en de productiviteit verhogen. 

Nu het duidelijk is wat een CRM is, is het misschien tijd om het Hubspot CRM eens te demonstreren. Indien interesse kan je hier een demo boeken. 

Wij delen graag
wat wij weten