Google Ads en Bing Ads: de belangrijkste SEA-kanalen

Gevonden worden, interessant voor iedereen

Arrow blue

SEA staat voor Search Engine Advertising, of het adverteren op zoekmachines. Gebruik je Google? Ja! Net zoals al jouw vrienden, kennissen, zakenpartners, klanten en familieleden. Iedereen gebruikt het. Punt aan de lijn. Wil je dus jouw product, dienst of website aan de wereld tonen, dan is Google een goed punt om mee te starten. 

Google omvat zoveel meer dan enkel de zoekresultaten op hun eigen pagina. Bovenaan heb je vaak, dat durft nog al eens te wijzigen, de betaalde zoekadvertenties: de Google Ads (vroeger Google AdWords). Maar er is meer, veel meer!

Google Ads kan ook banners tonen op HLN.be of advertenties in je mailbox op Gmail. Of in je Google Play Store jouw app naar boven stuwen. Of jouw reclamefilmpje afspelen voor het bekijken van een Youtube-video.

SEA: de mogelijkheden en het taaltje

1. Search Ads

Jouw pagina over grasmachines bovenaan in de zoekresultaten telkens iemand zoekt op “grasmachine kopen”. Dat kan met Search Ads. Iemand uit jouw regio zoekt op jouw product of service en jouw advertentie verschijnt. 

2. Display Ads

Start je een commerciële website, zoals HLN.be, dan kan je je plaats reserveren voor de banners van Google. Deze display ads kan je invullen door een campagne op te zetten. Bijvoorbeeld: toon mijn advertenties aan iedereen die op HLN.be komt en die interesse heeft in tuinonderhoud. 

3. Youtube Ads

Google is en blijft de site waarop het meest wordt gezocht. Op plek 2 staat Youtube. Een verrassing toch? Antwoorden in de vorm van video’s winnen aan kracht. “Hoe doe je…” of “Wat is….”. Net voor zo’n filmpje kan jouw reclameboodschap komen. TV-reclame maar dan in het klein (maar zichtbaar voor héél veel volk).

4. Bing Ads

Bing is van concurrent Microsoft. Minder dan 5% van de zoektochten vinden hier plaats maar…. de prijzen voor advertenties liggen een stuk lager. Adverteerders vergeten Bing vaak, wat weer kansen met zich meebrengt. 

Wat is het doel van SEA?

Return halen uit je marketinginvesteringen. Simpel, toch? Adverteren op zoekwoorden moet renderen. Renderen in de zin van: jouw product of service moet bij de juiste doelgroep op de radar komen. In latere fases kan dit tot een verkoop leiden. 
 

Elke gespendeerde euro wordt gemonitord, gerapporteerd en geanalyseerd. Brengt een zoekterm (of zelfs een hele productcategorie) niet genoeg op? Dan gaat die er uit. Zorgen bepaalde keywords wel voor nieuwe klanten? Dan werken we verder, zoeken we varianten, schrijven we nieuwe teksten, etc.

Aanpak

  • strategie: welk doel moet het dienen?
  • budget: wat is een goed budget voor jouw campagne?
  • copy en creatie: we schrijven en maken ads voor jouw doelgroep
  • rapporteren en analyseren: wat werkt en wat niet, voortdurend bijsturen

Heb een eerste verkennend gesprek

Boek een adviesgesprek met Kristof

Wij delen graag
wat wij weten