Wie heeft geen enkele account op een social media kanaal? Werkelijk niemand! Maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks consulteren we onze tijdlijn. Van Facebook, over Linkedin tot Pinterest en Instagram. Je kent ze wel, de grote Amerikaanse platformen waar mensen connecten en inspiratie zoeken.
Waar veel volk zich verzamelt, volgt al snel advertising. Van beurzen en expo’s, tot voetbalmatchen en online games. Of dit nu online of offline is, bedrijven proberen via advertising een graantje mee te pikken. Veel eyeballs, betekent veel exposure. Veel exposure betekent merkherkenning. Daarin verschilt social media in niks van de traditionele media.
Jouw boodschap naar je doelgroep brengen? Dat doe je waar je doelgroep zich bevindt. Op voorhand kanalen selecteren heeft dus weinig zin. Het doel kan nooit zijn: Facebook inzetten. Het doel is én blijft de doelgroep bereiken.
De social media kanalen zijn zeer geschikt om een grote diversiteit aan doelgroepen te bereiken. Surfers geven nogal wat van hun eigen bloot op de sociale netwerken. Niet enkel demografische gegevens maar ook interesses en intenties. Net die indicatoren maken sociale kanalen bijna steeds incontournable.
Adverteren op social media is kiezen voor een doelgerichte manier van adverteren. Ken je 1 andere manier om te adverteren én rekening te houden met:
Hoeft het gezegd te worden dat je amper 65-plussers zal bereiken op TikTok? Dat er betere plaatsen zijn om jouw appeltaart te posten dan LinkedIn?
Naast de evidenties heeft elk platform zijn eigen Ads Manager. Een centrale plek waar je advertenties kan opzetten. Ook heeft elk social netwerk zijn eigen targetingmogelijkheden. Met jou kunnen we op zoek gaan naar de beste kanalen voor jouw doelgroep.
Je kent Facebook van de tijdslijn. Waar je al eens graag doorheen gaat. Je vindt er echter ook een pak advertenties. Irritant zeg je? Dan koos de adverteerder duidelijk niet de juiste doelgroep. Bedoeling is net om niet te irriteren, maar producten of services op de radar te brengen die helpen.
Overigens: Facebook is een pak meer dan enkel Facebook. WhatsApp, Instagram, Facebook Messenger behoren ook tot dit ecosysteem. Enorm veel mogelijkheden dus om potentiële klanten te bereiken.
Instagram, onderdeel van Facebook, is ook een interessant kanaal voor adverteerders. De app stijgt alleen maar in ranglijsten. De doelgroep is jong en ondernemend. Influencers spelen een rol van betekenis op dit platform. Misschien iets waar ook jij gebruik van kan maken.
Instagram Ads kunnen vele vormen aannemen. Van korte video’s tot heuse Instagram Stories of zelfs lead ads.
LinkedIn gaat gebukt onder een berg veronderstellingen. Het is duur, het is enkel voor grote bedrijven, het is saai. Absoluut niet. De content die verspreid wordt op LinkedIn wordt sneller aanzien als waardevol en hulpvaardig.
Het vertrouwen in LinkedIn ligt een pak hoger dan op Facebook. Het minder speelse karakter van dit netwerk kan een mooie aanvulling zijn in jouw social media strategie. Het netwerk draait om meer dan recrutering.
Op Pinterest grasduin je uren doorheen allerlei pins. Pins zijn foto’s of inspirerende beelden van wat je zoekt. Verzamelen doe je ze op pinboards. Door pins te promoten naar een specifieke doelgroep, krijg je je producten tot bij personen en bedrijven die interesse tonen.
Momenteel staat adverteren op Pinterest nog in zijn kinderschoenen. Ook hier geldt de wet van vraag en aanbod. Zeer goedkope trafiek in een beginfase van de buyer journey.
Onderdeel van het almachtige Google. De tweede grootste zoekmachine ter wereld. Ook wel slachtoffer van ad blockers, dus goed afwegen of dit jouw product of service vooruit kan helpen.
Met al zijn voor- en nadelen is Youtube één van de krachtigste kanalen voor heel wat adverteerders. De targetingmogelijkheden zijn zo breed én toch precies, dat je het platform moeilijk links kan laten liggen.
Van prerolls -korte filmpjes net voor de echte video start- tot bannering. Ook binnen het platform kan je kiezen voor tal van formaten.
Niemand zit nog op Twitter! Toch? Allé, dat zeggen ze toch. Zever, gezever! Dagelijks maken nog steeds tienduizenden Vlamingen gretig gebruik van dit platform. De kunst bestaat erin om te adverteren op het juiste moment, met de juiste dienst bij de juiste doelgroep. Dan is een advertentie een verrijking en geen inbreuk.
Koffiedik kijken hoe Snapchat zal evolueren. Soms trekt het platform weer extra aan, daarna lijkt het weer weg te deemsteren. Functionaliteiten worden overgenomen door de grote jongens.
Eén van de snelste groeiende platformen. Zeker eentje om in het oog te houden. Langzaamaan sijpelt TikTok door, startend bij de jongste generatie. Het bedrijf doet er ook alles aan -lees adverteert als een gek- om berucht te worden.
Amper 15 seconden, langer duurt een clip niet op TikTok. Snel en vlug te consumeren. Typisch een teken van onze tijd. Jonge tieners, wedden dat u ze niet kent, hebben tientallen miljoenen (!) volgers.
Game je? Of heb je een gamende zoon of dochter? Dan zal Twitch je niet onbekend zijn. Gamers streamen hun games waardoor tienduizenden volgers live een match kunnen meevolgen.
Met Twitch kan je dus adverteren tijdens een eSports wedstrijd. Anderlecht tegen Club Brugge in de eSports? Daar kan jij dus visibiliteit genereren voor je merk.
Nog een platform dat langzaam komt binnendruppelen. Op Reddit post je nieuwtjes die je vervolgens populairder kan maken door te upvoten (of te downvoten). Adverteren op Reddit is meer een vorm van native advertising. Adverteren waarbij de advertentie grote gelijkenissen vertoont met de redactionele content.