3 voornemens waar we zaakvoerders mee kunnen helpen

Met je persoonlijke voornemens kunnen we niet helpen. Volhouden, dat is de enige raad die we meegeven. Ongetwijfeld kunnen we je wel bijstaan in andere, professionele voornemens.

Een goed CRM waar je sales managers gelukkig van worden: dat behoort wel tot de opties! Of een betere samenwerking tussen marketing en sales: dat ook! Of een grotere klanttevredenheid? Awel ja, ook daarbij kunnen we helpen. Hoe? Doorlezen!

Voornemen 1: een performant CRM

Een CRM waar een kat zijn jongen niet in terugvindt, schiet zijn doel voorbij. Een CRM moet een gemak, een zegen zijn om in te werken. Bij 91% van de bedrijven is er nu sprake van een CRM, met nadruk op ‘een’. Niet het beste, niet het meest performante. Daarbij is de term bij veel medewerkers meer een gesel dan een zegen. En dat is zonde!

Amper 1 op 3 sales gaan effectief aan de slag met hun CRM. Tja! Daar sta je dan met je implementatie van je CRM. Als je dan nog weet dat minder dan helft van de CRM-functies benut worden, dan weet je al helemaal dat het een slag in het water was.

Hoe kunnen we daarmee helpen?

Eenvoudig! Hubspot is een voorbeeld van een zeer gebruiksvriendelijk CRM. Daardoor maak je één van je voornemens waar want:

  1. sales zullen minder moeilijkheden ondervinden
  2. sales zullen zich meer kunnen focussen op andere taken
  3. sales en marketing zullen vlotter kunnen samenwerken

Die laatste brengt ons naadloos bij het volgende voornemen.
 

Voornemen 2: Vlotte samenwerking tussen marketing en sales

Marketing betekent voeding voor de sales. En nee, dan hebben we het niet over kroketten. Marketing kan leads genereren waar de sales dankbaar gebruik van maken. Maar dan moet er wel een goede samenwerking zijn tussen deze twee diensten. Om het kort (en toch lang) te zeggen: een goede sales- en marketingalignment is goud waard.

Het Hubspot CRM Platform bevat, naast het gebruiksvriendelijke en overzichtelijke CRM, ook een marketing-, sales- en servicegedeelte. Dit all-in-one platform maakt het mogelijk om een perfecte hand-off te organiseren tussen marketing en sales. Maar er is meer:

  • marketing creëert vaak content waar de sales geen weet van hebben
  • marketing genereert de verkeerde leads maar er is geen terugkoppeling met de sales
  • feedback van sales geraakt niet tot bij marketing

Voornemen 3: Klantervaring (en dus tevredenheid én retentie) opkrikken

De noden en de verwachtingen van je klanten kennen. Van cruciaal belang. 76% van de klanten verwachten dat ook. En toch wordt daar amper tot nooit naar gepeild. Of alleszins niet proactief. Een gemiste kans want de moeite die je moet doen voor een nieuwe klant is gigantisch veel groter dan een huidige klant tevreden houden. 

0,05 seconden de tijd heb je, om met je website een goede indruk te maken. Slaag je daar niet in, dan dalen je kansen zienderogen. Denk daarbij zeker ook aan de mobiele weergave van je website. Hoe lang is het geleden dat je je eigen site opende op je smartphone? Doe het eens. Wedden dat je al wat quick wins opmerkt?

Zet de klant en zijn denken centraal in je marketingacties. Maar ook daarna. Wat kan de klant nog helpen en/of ondersteunen in het nemen van beslissingen die hen dichter bij een aankoop brengt? Wist je dat customer-centric bedrijven tot 60% rendabeler zijn? 

Kunnen we jou nog ergens mee helpen? Zo ja, aarzel niet en boek een volledig gratis én vaak erg aangename videocall in met Kristof. En probeer nu toch nog een laatste keer om die kroketten er af te lopen.

Wij delen graag
wat wij weten