Inbound sales

Voor sales was de komst van internet de grootste verandering in 100 jaar.

Arrow blue

Power to the people is ook van tel in de verkoop. Klantengedrag verschilt 180 graden bij enkele jaren terug. Dankzij het internet heeft de koper meer macht gekregen. Iedereen zoekt zich te pletter om de beste aanbieder te vinden. Pas helemaal op het eind van het proces komt de verkoper in beeld.

Te vroeg de verkoper in het veld sturen komt opdringerig over. Te laat leidt dan weer tot een gemiste kans. Hoe kan je dit nu het best timen? Wanneer is de tijd rijp voor marketing om een lead te overhandigen aan sales?

68%

van de B2B-klanten oriënteert zich individueel online

29%

wil iemand van sales spreken (62% gaat voor Google)

40%

Van de succesvolste B2B-bedrijven spenderen 40% van hun marketingbudget aan inbound

Wat kan inbound sales voor jou betekenen?

1. De salesfunnel

In welke fase bevindt een prospect zich? Is de offerte al vertrokken? Met een goede salesfunnel volg je alles naadloos op. Hou je de salesfunnel perfect bij, kan je zelfs aan forecasting doen. Voorspellen hoeveel leads er nodig zijn om een target te halen.

2. Sparren met marketing

Marketing is bijna verantwoordelijk voor de agenda van sales. Lege plekken in de salesagenda? Dan moet marketing de inspanningen wat gaan opdrijven. Door met elkaar te communiceren verhoog je de kwaliteit én de instroom van het aantal leads. Kwantiteit én kwaliteit.

3. Direct contact

Dankzij inbound en de technologie is de sales perfect in staat om de kennis en de focus van de klant in te schatten. Welke pagina’s op je website bekeek de prospect? Wat heeft hij/zij gedownload? Wat is hun functie? Matchen ze al dan niet met jouw buyer persona? Is de kans groot of klein dat er een match is tussen hun wensen en jouw product of service? En ga zo maar door.

Al die elementen kan je meenemen tijdens een eerste direct contact. Per mail, op social media, in een website chatvenster, met andere woorden op het platform van zijn of haar voorkeur.

4. De weg naar succes

Meer klanten, meer omzet, meer business. Daarvoor doen we het allemaal. Met inbound sales detecteren we sneller en correcter Sales Qualified Leads (SQL), bezoekers die door hun online gedrag aangeven klaar zijn om te kopen. En dit alles beheer je centraal in jouw eigen CRM.

Inbound sales

hoe wij het aanpakken voor onszelf

Om bezoekers van je site op een natuurlijke manier richting kassa te begeleiden, moet je vanzelfsprekend weten wie ze zijn. Daarom is de ontwikkeling van een buyer persona van groot belang.

Eens je weet wie die doorsnee klant van je is, wat zijn of haar noden, angsten, wensen en dromen zijn, kan je de globale klantenreis van die buyer persona uitstippelen. Zo weet je in welke fase van hun beslissingsproces ze zitten.

Fases lead inbound

Identificeer

Wie is de koper? Zonder die cruciale info doe je maar wat. Eerst moet je dus identificeren wie hij/zij is en wat hun behoefte is. Pas dan kan je relevante vervolgstappen zetten. In deze fase is een goede samenwerking tussen marketing en sales van groot belang.

Connecteer

Wie is de koper? Zonder die cruciale info doe je maar wat. Eerst moet je dus identificeren wie hij/zij is en wat hun behoefte is. Pas dan kan je relevante vervolgstappen zetten. In deze fase is een goede samenwerking tussen marketing en sales van groot belang.

Exploreer

We weten het, het is niet echt correct Nederlands, maar het eindigt wel op -eer. In deze fase ga je dieper in op de doelen en uitdagingen van je kopers. Kan je die doelen en uitdagingen niet oplossen met jouw product of service? Dan weet je dat meteen ook.

Adviseer

Nu je weet wat de doelen en uitdagingen zijn, nu je weet dat jouw dienst of product daarop aansluit. Pas nu kan je adviezen gaan formuleren. Zeg nu zelf: zo’n op maat gemaakt advies, gestoeld op wat de klant met je deelde of een Powerpointpresentatie die voor iedereen kan gelden. Wat zou jij kiezen?

Benieuwd hoe we jouw bedrijf kunnen helpen?

Boek een adviesgesprek met Kristof

Wij delen graag
wat wij weten