Wil je groeien en knallen in 2021? Ben je er op gebrand om de targets te verpletteren? Dan hebben we wat voor je. Inbound marketing is namelijk een straffe leadgeneratie strategie die gebruik maakt van schitterende technologie. Wie zijn inbound strategie goed aanpakt, die kan hoge ogen gooien.
“Waar moet ik mee starten?”, dat is de grootste uitdaging voor wie voor het eerst start met een inbound marketing strategie. Met dit eenvoudige stappenplan, zetten we je op weg om een goede inbound marketing strategie uit te werken.
Zet je doelen! Enkel zo kan je evalueren of je op de goede weg bent. Enkel zo kan je succes tastbaar, meetbaar en begrijpbaar maken. Dit is superbelangrijk! Giet alles in een duidelijk en overzichtelijk dashboard waarin je trafiek, conversieratio’s, leads, MQL’s, SQL’s, nieuwe en terugkerende klanten, etc ziet.
Boetseer je persona’s. Een goede inbound marketing strategie draait rond de klant, de prospect, de lead. Persona’s zijn geen echte personen. Het is een samenraapsel van eigenschappen van de ideale klant. Op dit type persoon wil je voortaan je communicatie focussen. Afhankelijk van je product en markt breng je een aantal karakteristieken in kaart.
De buyer’s journey (of de klantenreis) bestaat vaak uit drie fases: awareness, consideration en decision. Niet zelden lopen die parallel met de top, het midden en het onderste van de marketing en sales funnel. In de awarenessfase raken kopers ervan doordrongen dat ze een probleem hebben. In de considerationfase zijn ze zich al bewust van het probleem en zoeken ze een oplossing. In de decisionfase tenslotte evalueren ze hun opties voor ze tot een aankoop overgaan.
Elk van deze fases is uniek in de buyer’s journey. (Potentiële) Klanten stellen zich andere types vragen. Of ze leggen hun prioriteiten anders. Daarom breng je die klantenreis maar beter goed in kaart zodat je de juiste content op het juiste moment kan voorschotelen.
Even over het muurtje piepen, moet je minstens gedaan hebben voor je start aan je inbound marketing plan. Bekijk minstens hun website even. Hoe groot is hun site? Hoe hard gaan ze op social media? Brengen ze blogberichten? Hoe vaak posten ze? Wat maakt hen uniek en onderscheidend?
Inbound marketing en SEO zijn inherent aan elkaar verbonden. Altijd maakt de Search Engine Optimisation onderdeel uit van de strategie. Daarom wil je - voor je begint - de relevante zoekwoorden van je doelgroep in kaart brengen.
Hoewel je niets schrijft voor de zoekrobots als Google en Bing, toch hou je de techniciteiten maar beter in het achterhoofd. Onze grote vriend Google wordt steeds maar slimmer en begrijpt alsmaar beter de bedoeling achter een zoekopdracht. Hou dus zeker ook rekening met de intentie van een zoekwoord, de landingspagina die eraan gekoppeld wordt en het doel wat je ermee wil bereiken. Maar bovenal moet het zoekwoord relevant zijn voor je business.
Je weet wie je wil bereiken. Je weet wat hen bezighoudt. Je weet ook hoe hun klantenreis er uit ziet. Je weet op welke termen ze zoeken. Dan ben je helemaal klaar om je contentstrategie een duw in de rug te geven.
Kan onderdeel uitmaken van je contentstrategie:
- content offers (white papers, templates,...)
- blogberichten
- social mediaberichten
- e-mailmarketing
Een inbound marketing plan is niet iets wat op zichzelf staat. Je zorgt best voor een goede integratie met je bestaande kanalen. Te beginnen bij je website. Breng daarom je huidige website in kaart en noteer per pagina ook het doel. Ga zeker na of voldoende pagina’s je doelen ondersteunen. Sluiten ze ook aan bij de persona’s? En klopt de CTA?
Social media is here to stay! “Maar moet ik nog aanwezig zijn op Facebook? Ik heb gehoord dat er steeds minder mensen gebruik van maken.” Foute vraag, foute info! Zitten jouw potentiële klanten nog op Facebook? Dit is de enige relevante vraag.
Er is altijd wel een shift doorheen het sociale medialandschap. Platformen duiken op, verdwijnen, mergen, nemen functies van elkaar over. Het gaat snel. Verlies je hoofd niet in alle vluchtige tendensen. Focus je eerst op de belangrijkste, meest solide plekken waar je klanten zijn.
Ken taken toe, volg ze op en evalueer ze. Enkel zo kan je een plan ook planmatig gaan uitrollen. Als je niemand verantwoordelijk maakt voor een onderdeel, dan verzandt het in het niks. Maak daarom een inbound strategiedocument op. Wie doet wat? Tegen wanneer is welk onderdeel afgewerkt. Desnoods doe je maar alsof iets naar de drukker moet. Want de persen, die wachten niet.
Bijsturing is altijd aangewezen. Alles kan altijd beter. Daarom moet je heel goed je metrics in het oog houden. Als een kapitein die zijn radar of navigatie dubbel checkt, bekijk ook jij of je nog op koers ligt.
Omdat je meetbare doelen hebt gesteld, is het relatief makkelijk om te evalueren of je ze haalt of niet. Daarna moet je dieper graven. Waarom haal ik ze niet? Waar loopt het fout? Loopt alles goed, dan kan je al vooruit kijken. Welke nieuwe initiatieven kan ik ontplooien? Waar kan ik nog progressie boeken?
Als je al deze punten tot een goed eind kan volbrengen, dan kan het inbound marketing plan ook voor jouw bedrijven werken. Een goede strategie die goed uitgevoerd wordt met een duidelijk doel voor ogen: dat zijn de essentiële elementen van een inbound marketing plan. Ben je er klaar voor?