Je hebt misschien al eens van de term ‘inbound’ gehoord? Maar wat is het exact? Inbound is een methodologie om jouw bedrijf te laten groeien. Het is gebaseerd op het bouwen van betekenisvolle en duurzame relaties met jouw prospecten en klanten door hen waardevolle content en ervaringen aan te bieden. Het is ook de methode om die mensen aan te zetten om hun doel te behalen in de klantenreis met jouw bedrijf. Waarom is dat belangrijk? Omdat wanneer jouw klant succes heeft, jij ook succes zal hebben.
Het Hubspot CRM Platform is een volledig softwarepakket, gebouwd om die inboundaanpak te voeden en jou en je klanten te helpen groeien.
We kijken wat verder, hoe jouw marketing-, sales-, dienst-na-verkoop- en IT-dienst Hubspot kan gebruiken om jouw bedrijfsdoelen te bereiken.
Idealiter werken alle interne teams naadloos met elkaar om de inboundervaring te ondersteunen doorheen de buyers journey. Maar de realiteit is anders. Inefficiënte processen en het niet afstemmen op elkaar zorgen voor fricties en negatieve ervaringen die jouw klanten meemaken. Waar zie je de kans op verbetering?
Het Vliegwiel is een model dat aangepast werd door Hubspot om de noodzaak van én je marketing én je sales én je dienst-na-verkoop op één lijn te krijgen. Wanneer heel je bedrijf werkt aan eenzelfde doel, namelijk de klant bereiken, engageren en tevreden houden, krijg je een versterkend effect nl een zeer positieve ervaring doorheen de klantenreis.
Met het Vliegwiel kan je het momentum gebruiken om jouw tevreden klanten nieuwe klanten te laten aanbrengen en zo nieuwe verkopen te genereren. Kortom, je zaak zal blijven draaien en je produceert bijna enkel maar tevreden klanten. Zonder einde.
Wanneer je opteert voor de inboundmethode, dan zijn er drie fases van groot belang: attract, engage en delight. Aantrekken, engageren en content maken.
Hubspot is een platform die onder andere toepassingen voor de marketing, de sales en de dienst-na-verkoop bevat. Met die tools kan je de klantenervaring laten groeien en bloeien waardoor je vliegwiel enkel sneller zal draaien. Alles draait rond dezelfde database. Iedereen - salesmedewerkers, marketeers, de ondernemer - binnen je organisatie maakt gebruik van dezelfde gegevens die je verzamelt in je CRM.
Dit zorgt er voor dat je naadloos kan samenwerken. Je kan leads, prospects en klanten beter behandelen. Wat zal resulteren in een betere klantenervaring en dus een hogere tevredenheid en retentie.
Enkele tools van Hubspot die jouw marketingteam, salesteam of serviceteam kunnen gebruiken:
Online gevonden worden is de eerste stap in de marketing hub van Hubspot. Met blogberichten, landingspagina’s, social mediaberichten, SEO, advertenties en een goede contentstrategie.
Daarna, eens je van die onbekende bezoeker een prospect kan maken, wil je de prospect laten converteren en die lead gaan nurturen (lees: langzaam richting aankoop sturen). Daar kan je e-mailmarketing, marketing automation, video’s, sterke CTA’s, A/B-testing, formulieren, chatbots en tal van andere toepassingen voor inzetten.
Natuurlijk willen we weten wat die investeringen opbrachten. In de marketing hub vind je dan ook duidelijke campagnerapporten, trafiekanalyses en attributierapporten.
Als sales wil je contact houden met je prospecten. Weten hoe geïnteresseerd ze zijn in je product en/of dienst. Je kan alles in Hubspot op een zeer overzichtelijke manier bijhouden. Je kan mails gaan tracken (open rates, doorklikken,...) perfect te integreren met je bestaande G-suite of Outlook. Je kan taken automatiseren of automatische e-mailsequenties bouwen. Noteer er ook je telefoongesprekken en de logs ervan.
Je kan het engagement of de connectie met je (toekomstige) klant nog verder uitdiepen. Geef toegang tot je agenda om meetings in te plannen. Laat klanten toe om 1 op 1 een videocall te hebben ter ondersteuning.
Natuurlijk wil je alles meten om bij te sturen en te verbeteren. Dat kan met een doorgedreven pipeline. De stand van zaken weten? Met een deal forecasting kan je zelfs zeggen hoeveel van je prospecten klant zullen worden en welk bedrag ze representeren.
Als servicedienst wil je in een oogopslag het dossier van je klant kennen. Wel met de Service Hub van Hubspot is quasi alles mogelijk. Je kan een ticketingsysteem opzetten, botchats, live chats en de mails bijhouden. Alles op 1 centrale plek.
Door middel van een kennisdatabank kan je eerstelijnsvragen makkelijk en tijdsefficiënt beantwoorden. Je kan werken met e-mailsequenties en geautomatiseerde taken om tijdverlies te beperken.
Opvolgen kan je door alles te meten en vervolgens de klantenervaring de hoogte in te tillen. Hoe lang blijft een vraag open staan? Hoe tevreden zijn de klanten van onze service?
Zoals gezegd is het CRM de centrale draaischijf van het Hubspot platform. Het is een contact management systeem, waarbij je op persoons- en bedrijfsniveau alle relevante data bijhoudt. Doordat de formulieren op je website Hubspotformulieren zijn, stroomt de data automatisch je CRM binnen.
De acties die je contacten ondernemen, kan elke afdeling bekijken en analyseren. Daarop volgend kunnen ze hun volgende zet bepalen. Met een goed dashboard kan je bekijken of de deals gehaald worden en via welke kanalen of inspanningen.