Het ultieme rapport voor B2B Marketing Managers

Je holt van meeting naar meeting. Amper tijd. Een broodje kaas kan er nog van af. Martino is alweer teveel gesmos. Enfin, we dwalen af. Focus houden is enorm belangrijk, ook bij het bouwen van een goed rapport voor je marketinginspanningen. Less is more. Een gebald dashboard met alles wat je nodig hebt. 

Hebben marketing managers nog nood aan een rapport?

Tuurlijk! Iedereen is gebaat bij een heldere stand van zaken. We vragen ons wel af of een maandelijks of wekelijks rapport nog van deze tijd is. Vroeger - back in the days - was een rapport een vrij statische bundeling van gegevens. Je had de data van een periode, trok die in lijsten (en was je wat creatiever dan kwam er ook een taartdiagram in voor). En dat was dat(a). 

Gelukkig brengt de tijd en de technologische evolutie verandering met zich mee. 

Hoe ziet een rapport anno 2021 er dan uit?

We hebben een voorliefde voor Google Data Studio. Een gebruiksvriendelijk (én gratis) tooltje van Google, zo ver was je vast ook al. Google Data Studio is een verzamelhub voor data van alle bronnen. Je connecteert je bronnen (denk aan Google Ads, Google Analytics, Facebook, Facebook Ads, Google Search Console, Hubspot,....) et voilà: je kan de data gaan weergeven, structureren en analyseren. En dat op elk moment! Gedaan dus met wekelijkse of maandelijkse rapporten. Consulteer je dashboard of rapport wanneer je maar wil

Kleine kanttekening: Google houdt van zijn eigen ecosysteempje. Google tools onderling connecteren is dus een fluitje van een cent. De grote Silicon Valleykleppers zijn geen vriendenclubje. Dus als je die data wil binnentrekken, dan heb je al snel hulp nodig. Hulp van derde partijen zoals Supermetrics. Zij sprongen stevig in het gat en ontwikkelden connectoren tussen partijen zoals Hubspot, Facebook en Linkedin enerzijds en Google Data Studio anderzijds.

Wat mag niet ontbreken in jouw rapport?

One size fits all, dat bestaat niet bij een rapport. Belangrijk is om op voorhand de juiste KPI’s (key performance indicators) te selecteren. Het zijn de belangrijkste cijfers waardoor je kan bepalen of je al dan niet goed bezig bent.

If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.

Met andere woorden, kies de juiste KPI’s voor de juiste fase in de buyer journey, voor het juiste kanaal, voor het juiste medium. Alles hangt ook samen met je product en het aankoopproces.

Lees meer: Dit zijn key performance indicatoren die marketing managers nodig hebben.

Hoe kan je je rapport structureren?

Als je alle data op een hoop gooit, dan krijg je een hoop data. Resultaat: geen analyse, geen conclusies. Je staat als een koe te kijken naar een passerende trein. Af te raden dus. Maar hoe ga je in godsnaam structuur gaan brengen in jouw rapport? De data opnieuw gaan opsplitsen zoals die binnenkwam, helpt je geen meter vooruit. Dan heb je eigenlijk de originele data van al je platformen gewoon samengebracht. Er is meer mogelijk.

1

Deel je rapport in volgens je buyer persona’s

Buyer persona’s zijn semi-fictieve weergaves van je ideale klanten. Aan de hand van data en beredeneerde veronderstellingen, stel je een klantenprofiel samen. Die buyer persona is de basis voor je communicatie, marketing en sales. 

Om te zien of die groep van klanten, doen wat je wenst dat ze doen, kan je de rapporten gaan indelen per buyer persona. Help je de klant vooruit in zijn of haar beslissingstraject met het juiste stukje content?

2

Deel je rapport in volgens effectieve klanten

Verloopt de volledige buyers journey online, dan kan je makkelijk nagaan hoe een klant op je site terecht kwam. Die initiële bron en de vervolgstappen kan je gaan uittekenen. Van awareness, naar consideration tot aan de decisionfase. Op die manier achterhaal je sterk converterende paden. 

Voor B2B-bedrijven is het echter vaak niet mogelijk. De buyers journey kent tientallen touchpoints en ze zijn niet allemaal even makkelijk te traceren. Met een goede marketing- en salesalignment (én Hubspot) krijg je echter nieuwe mogelijkheden. 

3

Deel je rapport in volgens business unit

Een rapport bouw je niet alleen voor jezelf. Heel vaak deel je slides met collega’s. Hou dus ook rekening met de sales, met de marketingmedewerkers of met je baas. Op die manier bewijst het rapport tot driemaal toe zijn waarde. 

Gebruik een rapport nooit om een ander te veroordelen maar om zwaktes, fouten of uitval te detecteren en te verbeteren. Met een goed rapport kan je conclusies trekken uit data, met een slecht rapport weet je helemaal niks. 

VAN 301 TOT WIREFRAMES

Online marketingtermen begrijpbaar uitgelegd

Download hier

Wij delen graag
wat wij weten