Lead generation is essentieel voor wie meer leads en sales wil halen. Er zijn veel methodes om leads te genereren, maar een onmisbaar onderdeel is altijd: een goede landingspagina. Hoe je het ook draait of keert, deze zal je lead gen campagne kraken of maken. Bovendien is het absoluut geen tijdrovend werkje. Zorg voor een goed ontwerp, sterke wervende copy, een form gekoppeld aan je CRM en je bent al aardig op weg.
Een landing page is een pagina waar je op terecht komt na een zeer specifieke actie. Met andere woorden: je weet wie op deze pagina zal terechtkomen, na het nemen van welke actie. Je kan een landingspagina dus perfect afstemmen op de noden en wensen van de bezoekers.
Een pagina die perfect in lijn ligt met de verwachtingen van de bezoekers, die heeft dan ook maar één doel: converteren! Landing pages kan je perfect wikken en wegen op basis van de conversieratio’s.
Even kijken hoe Unbounce, specialist in de creatie van landing pages, een landingspagina omschrijft.
In digital marketing, a landing page is a standalone web page, created specifically for a marketing or advertising campaign. It’s where a visitor “lands” after they click on a link in an email, or ads from Google, Bing, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, or similar places on the web.
Dus in tegenstelling tot andere pagina’s op je website, zijn landing page specifiek ontworpen voor 1 doel. Dat is dan ook jouw call-to-action of CTA. Daarom dus ook dat landing pages gericht zijn op conversieratio’s. Bedoeling is dat ze online marketingcampagnes beter laten renderen door meer leads en sales binnen te halen. Ze maken een wezenlijk deel uit van de lead generation strategie.
Elke pagina waar je op terecht komt, kan je eigenlijk een landingspagina noemen. Je kan er op terecht komen via bijvoorbeeld een zoekopdracht in Google en het klikken op een organisch zoekresultaat. De term landingspagina gebruiken we echter specifiek voor pagina’s die ontworpen zijn om op te nemen in een online marketingcampagne. Waarom dit verschil belangrijk is, zal duidelijk worden bij ‘Hoe ziet de perfecte landing page er uit?’.
In elk geval is het jammer dat voor elke link in Google Ads en Google Analytics de term landing page gebruikt wordt. Dit schept extra verwarring, want die pagina kan zowel een landing page (in de zin van het woord zoals hier aangehaald) als een gewone webpagina zijn.
Je hebt maar een aantal bouwstenen waar je mee kan spelen. Die bouwstenen zet je maximaal in door:
Relevant zijn voor de bezoekers is de absolute prioriteit. Slaag je daar binnen de 2,6 seconden niet in, dan is de bezoeker alweer weg. In een Google Ads campagne is de kostprijs van een klik weggesmeten geld.
Daarbij zijn de volgende bouwstenen van een landingspagina van belang:
Voor iemand op de landing page terecht kwam, hebben ze al wat gelezen. Zorg dus dat de advertentietekst en de landingspagina aansluiten op elkaar. De grootste titel moet direct in lijn liggen met de ad.
Belangrijk: zorg voor een intrigerende, wervende en actieve tekst. Als een bezoeker 25% leest van een tekst, een boek, dan stijgt de kans zienderogen dat ze zullen blijven lezen. Jij lezer, bent nu exact 25% van dit blogbericht aan het lezen. Je wil nu toch enkel meer weten, toch?
En het kortste maar belangrijkste stukje tekst: de CTA. Een oproep, een call-to-action, om iets te ondernemen. ‘Download nu’, ‘Boek nu je 1 op 1’,...
Naast de copy, behoeft goede wijn geen krans. Een afbeelding ter ondersteuning, maar een diashow is echt niet nodig. Met een reeks van bulletpoints onderstreep je nog eens zeer kort de positieve punten. Zelf zijn we voorstander van de groene vinkjes. Ze vallen nog steeds goed op en stralen positiviteit uit.
Een formulier maakt vaak deel uit van een landingspagina. Je hengelt nooit naar iemands integrale leven. Beperk je dus tot de hoogst noodzakelijke velden. Wil je een download sturen? Hou het dan bij naam, voornaam en e-mailadres.
Dit is geen gouden regel gebeiteld in marmer. Extra velden kunnen relevant zijn bij leadkwalificatie. Indien je bijvoorbeeld vaststelt dat enorm veel studenten in je CRM terechtkomen, kan je bijvoorbeeld een functietitel (indien relevant) vragen. Op die manier kan je sneller filteren op inkomende leads.
Navigatie? Weg! Alles wat gebruikers kan afleiden van het doel, verwijder je maar beter. Stel je voor dat nét voordat iemand converteert, hij/zij toch maar even besluit verder te surfen. Tijdens het surfen volgt een telefoontje, browser wordt afgesloten en weg is de lead.
Een formulier is geen verplichting. Een contactname kan ook per mail gebeuren. Je hebt dan wel geen controle over informatie. Ingevulde velden zijn wat makkelijk vanuit CRM-oogpunt. Je kan echter ook gebruikmaken van een chatbot.
Door een slimme sequentie van vragen op te bouwen, kom je vaak ook veel te weten. Een chatbot kan je eveneens direct koppelen aan je CRM. Dit zal opnieuw sterk samenhangen met je product/dienst en de buyer persona.
Met een landingspagina mag je geen enkele kans laten verloren haar. Het is erop of eronder. Haal dus alle overtuigende elementen uit de kast. Quotes van klanten, aantal downloads,... elk element die iemand over de streep kan trekken is goed.
Leestip: De absolute essentie van een landing page is overtuigen om te converteren. Interessant boek is ‘De zes geheimen van het overtuigen’ van Robert B. Cialdini.
Grofweg zijn er twee types landingpagina’s. De landingpagina’s die al tot doel hebben om direct te converteren. Inclusief formulier. Bedoeling is om hier al je naam, e-mail en andere relevante data te capteren. Dit zijn de pure lead generation landingpagina’s.
Een ander type van landing page is de clickthrough landing page. Op zo’n pagina moet de gebruiker vooral op de knop klikken. De CTA moet aanspreken, zodat ze naar de converterende pagina worden doorgestuurd.
Enkele voorbeelden om te illustreren dat landingspagina’s echt geen eenheidsworst zijn. Wil je zelf nog landingspagina’s vinden? Zoek op een bepaald merk en klik op een gesponsorde link in Google. Heel vaak hebben de grote merken gepersonaliseerde landingpagina’s. Enkele concrete voorbeelden van goede landing pages:
LinkedIn:
StoryMe:
Je kan jouw webbouwer altijd vragen om een landingspagina in elkaar te knutselen. Geef een goede en duidelijke briefing mee en daar kan hij/zij vast mee aan de slag. Maar er zijn natuurlijk nog andere opties.
Wireframen is met lijntekeningen de grote blokken in kaart brengen. Je tekent met een programmaatje of een dikke stift waar je welk element wil zien. Denk goed na over de plaats van die elementen. Eens je wireframe klaar is, kan je naar de volgende stap.
Nu kan een vormgever met die lijntekeningen aan de slag. De laag look and feel in lijn met je huisstijl kan er nu over. Met wat scripting kan je eventueel nog leuke visuele elementen toevoegen aan je landingspagina.
Nu kan de developer aan de slag. Pixelperfect het ontwerp van de designer nabootsen en de werkbare landingspagina is af. Nog even de formulieren koppelen zodat alles goed binnenkomt in je CRM.
Vergeet zeker ook de SEO-element niet aan te vullen. Zowel meta descriptions, titles, open graph elementen alsook op de pagina zelf (H1, alt-tags voor afbeeldingen, etc).
Je hebt ook oplossingen die wat meer kant-en-klaar zijn. Denk maar aan Unbounce. Daar vind je heel veel templates. Kies er eentje uit, zet die naar je hand, vul de copy in. Nog koppelen aan je domein en live gaan!
Heel leuk zijn de templates van Hubspot. Op de marketplace vind je zin pakketten (landings-en bedanktpagina). Volledig responsief en uiteraard 100% inpasbaar in je Hubspot-systeem.
Als er resultaten uit voortkomen. Je kan echter al een lakmoesproef in route steken. Door de pagina te gebruiken in een Google Ads campagne bijvoorbeeld. Maak een advertentiegroep rond deze landingspagina. Schrijf een nauw aansluitende advertentietekst en selecteer relevante zoekwoorden die perfect passen bij de pagina.
Nu kan je kijken naar de kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Een kwaliteitsscore in Google Ads is een score die je zoekwoord krijgt. De score gaat van 0 tot 10, waarbij 0 slecht is en 10 goed. Een score van nul betekent dat er amper relevantie is tussen zoekwoord, advertentietekst en landingspagina. Een 10 betekent een maximale correlatie tussen beiden.
Je hebt een landingspagina. Maar die doet het maar matig. Je hebt je campagnes in vraag gesteld en die doen het eigenlijk best goed. Enkel de campagne met als focus die ene landingspagina lijkt maar niet te werken. Dan kan je een aantal zaken doen om jouw landingpagina’s te optimaliseren.
CRO of Conversion Rate Optimization, dat is alles wat je kan ondernemen om de conversieratio de hoogte in te krijgen. Meer leads en conversies halen uit een gelijk aantal bezoekers. Om die conversieratio te maximaliseren kan je een aantal technieken aangrijpen. Enkele van die CRO-toepassingen zijn:
Nu weet je een pak meer over landingspagina's. Dat hopen we toch. Heb je nog essentiële vragen? Stel ze ons gerust, we vullen dit blogartikel met plezier aan. In tussentijd kan je aan de slag of kan je nog wat verder lezen op onze blog. Want een landingspagina is maar een klein radertje in een groter geheel. Dat groter geheel is inbound marketing. Meer weten? Download zeker onze Inbound Marketing Whitepaper (tsjokvol interessante info zoals hierboven).