Tegeltjes bevatten soms diepere wijsheden dan we durven toe te geven. Zo’n tegeltje zegt: A goal without a plan is just a dream. “We willen tegen eind 2021 verdrievoudigen”, klinkt leuk. Wie niet? Als je daar geen deftig plan tegenover zet, is het niet meer dan een droom. Een online marketingplan is de start op weg naar jouw doelen. Hoe pakken we dat aan?
Met een degelijk online marketingplan kan je de strategie bepalen om doelen te behalen die je voor ogen hebt. Op korte, middellange en zelfs lange termijn. Daarvoor moet je enkele basiszaken op orde hebben.
Wie aan inbound marketing wil doen, heeft nood aan een coherent online marketingplan. Een plan dat duidelijk beschrijft wie je bent, wie je wil bereiken en hoe je past binnen een breder kader. Daarom zijn er 6 essentiële punten die we moeten weten (of samen moeten uitdokteren):
Het doel en de doelstellingen
De markt en het marktsegment
Buyer Persona’s (voor als je je hierin wil verdiepen: alles over buyer persona's)
Buyer Journey
De concurrentie
De voorraad
Eens we dit goed in kaart hebben gebracht, kunnen we een contentstrategie formuleren. Vervolgens de juiste online kanalen opzetten en campagnes bedenken.
Het hoofddoel zal altijd omzet zijn. Zonder omzet (en operationele winst) is er geen toekomst. Voor geen enkel bedrijf. Daarnaast zijn er echter tal van andere doelen die succes kunnen indiceren. Het doel en de onderliggende doelen zijn maar beter SMART:
Wat is binnen jouw industrie belangrijk om weten? Elke sector is anders. Daarom is het belangrijk om te weten wat de marktfactoren zijn. Dit kunnen factoren zijn die het bedrijf in zijn totaliteit beïnvloeden. Dat kunnen ook specifieke zaken zijn die een bepaald marktsegment ene of gene richting uitsturen.
Voor wie doen we het? Een 1-op-1-communicatie is niet mogelijk. Althans niet bij de start. Daarom is het belangrijk om een type klant voor ogen te houden bij het opstellen van een online marketingplan. Wie is de ideale klant die we willen bereiken, overtuigen en ook binnenhalen?
Dit hoeft zich niet te beperken tot 1 typeklant. Dat kunnen er meerdere zijn. De indeling (en het aantal) van die buyer persona’s gebeurt op basis van een intern en extern onderzoek. Alle informatie verzameld uit die onderzoeken vormen de basis van de buyer persona’s. Vaak delen we vervolgens in op basis van angsten, noden en bezorgdheden.
Eens we de buyer persona’s in kaart hebben gebracht, weten we al best veel over hun klantenreis. Elk van hen maakte een reis door. Ze kwamen voor het eerst in aanraking met jouw bedrijf, vervolgens zochten ze meer informatie op, om op het eind overtuigd te geraken en klant te worden.
Die klantenreis of buyer journey is cruciaal. Als je weet hoe de klantenreis van een semi-fictieve klant er uit ziet, kan je boodschappen formuleren. Boodschappen die onbekenden, prospecten en leads overtuigen: het overtuigt hen dat jouw bedrijf hun noden en behoeftes ten volle begrijpt.
Natuurlijk ben je in die markt, of in dat marktsegment, niet de enige. Er zijn kapers op de kust. Ook zij proberen sterktes naar voor te schuiven en te overtuigen. Stelen met je ogen is geen misdrijf. Waar zet de concurrent hard op in?
Zeer concreet voorbeeld: hoog scoren in Google via SEO, kan een speerpunt zijn van hun online marketingstrategie. Hoe pakken ze dit aan? Hoe zorgen ze voor consistente groei? Verzamelen ze veel links naar hun content? Wat voor content scoort goed? Daar gaan we allemaal achteraan.
Bedrijven beseffen vaak niet dat ze al heel wat hebben. Interessante content die doorheen de jaren zijn weg niet vond. Verzameld op een oude server, in een diep verborgen map. Afstoffen die handel en in kaart brengen. Wat staat in die info? Wie van de buyer persona’s kan ermee geholpen zijn? In welke fase van hun klantenreis past die info?
Nadat je alle bovenstaande fundamenten te weten kwam, is het al tijd voor de volgende keuze. Hoe zullen we dit plan uitvoeren? Vermits je elke euro maar 1 keer kan uitgeven, denk je daar maar beter goed over na.
Er moet ook geen eenduidige keuze worden gemaakt. Het kan gerust een combinatie zijn van een aantal verschillende strategieën of aanpakken, maar met telkens een ander evenwichtspunt. Een one-size-fits-all bestaat hiervoor niet.
De keuze van strategie zal samenhangen met (interne) kennis, affiniteit, budget, snelheid, vertrouwen,.. Ga je voor contentmarketing, influencer marketing, betalend adverteren met Facebook Ads en Google Ads, e-mailmarketing of search engine optimization (SEO)?
Zelf geloven we sterk in de inbound aanpak. Bij inbound marketing zorg je voor waardevolle ervaringen voor (toekomstige) klanten. Je helpt hen door boeiende content aan te bieden en de conversatie aan te gaan. Een aanpak waar respect en vertrouwen centraal staat. Daarom is inbound marketing veel meer dan puur marketing (of sales), het is een filosofie.
Bij inbound marketing staan drie fases centraal. In de eerste fase ga je op de radar komen bij je doelgroep. Ze moeten weten van je bestaan. Aware zijn, in het Engels, bewust zijn van jouw bedrijf, jouw product. In een tweede fase ga je op een diepere manier gaan connecteren. Want dan zit de klant al in een overwegingsfase, ‘they consider your product’ - consideration. Je toont dat je hun noden, wensen, dromen en angsten perfect begrijpt. Het vertrouwen groeit waardoor het een evidentie wordt om met elkaar in zee te gaan. Nu is het tijd om te beslissen (de decisionfase).
In elk van die fases ga je de KPI’s gaan bepalen. Zie doel en doelstellingen. Een awarenessfase heeft andere uitdagingen dan een eindfase. Krampachtig proberen deals te sluiten nadat een relatie pas begonnen is. Dat kan eens lukken, maar lijkt meer op een one-night-stand dan een duurzame relatie.
Nu komt er best veel op je af. Duizend-en-een dingen die je kan aanpakken. Waarmee begin je? Begin bij het begin. Maar er is geen begin, zo simpel is het. Wat wij dan doen? Wij gebruiken het ICE scoring model.
Met ICE kleef je cijfers op bepaalde taken of ideeën. Door te werken met cijfers geef je een relatieve waarde mee. ICE staat voor Impact, Confidence en Ease. Met andere woorden je vraagt je af of:
Scoor alles wat je wil aanpakken op de drie punten met een score tot 10. Vermenigvuldig per taak de drie punten. Bijvoorbeeld I 7 x C 6 x E 5 = 210 punten. Doe dit voor elke taak. Op die manier krijg je een prioriteitenlijsten.
Wie een online marketingplan wil uitrollen, die heeft enkele essentiële tools nodig. Allereerst moet je ervoor zorgen dat je contactdata gecentraliseerd is. Als alle leads en prospecten versnipperd zitten, is het quasi onmogelijk een compleet overzicht te hebben.
Daarom is een CRM absoluut noodzakelijk.
Ook zonder de Google tools is het moeilijk werken. Google Search Console vertelt je wat er zich op de SERP afspeelt. Google Analytics brengt alle bewegingen op je site in beeld. Met Google Ads kan je adverteren (en heb je ook een keywordplanner). Maar ook het rapporteren is handig met de Google tool Data Studio. Eventueel met een connector om ook de bronnen buiten Google te integreren. Check zeker eens Supermetrics.
Een Facebook Business Manager is onontbeerlijk. Je kan Facebook Ads opzetten, je domein laten registreren, een FB-pixel maken, doelgroepen aanleggen en ga zo maar door. Dan heb je zoveel meer functies buiten die eenvoudige boost-knop.
Met de FB-pixel open je de debatten over de pixels en trackers. Voor marketeers zijn ze verdomd handig. Niet om je doelpubliek eindeloos lastig te vallen. Nee, om een beter begrip te hebben wie de doelgroep is. Hoe kan je op een nog relevantere manier nuttige info voorschotelen aan je ideale klant?
Wat is de aanpak van de concurrentie? Zetten ze sterk in op blogposts? Doen ze aan linkbuilding? Welke van hun pagina’s scoren goed? Dat en gigantisch veel meer kan je dan weer met Ahrefs.
StoryChief is dan weer de tijdwinner. Geen notie van schrijven voor SEO? Met een handige puntenscore geeft StoryChief aan of je tekst alle SEO-checkboxes euhm checkt. Ook de leesbaarheid wordt nagegaan. Superhandig om je blogbericht te publishen op je site én op alle social mediakanalen (inclusief Mailchimp).
En dan is er natuurlijk Hubspot. Hubspot breidt alles voor marketeers naadloos aan elkaar. Een formulier op je website is gekoppeld aan Hubspot. Alle klantdata stroomt perfect door naar het Hubspot CRM. Idem voor een Facebook Lead Gen campagne. Al die leads komen terecht in een sales pipeline waardoor de sales op het perfecte moment zijn lead kan oppikken om verder doorheen de funnel te masseren.
We hopen dat je met bovenstaande info toch al een eind op weg bent voor het maken van een online marketingplan. Heb je nog bijkomende vragen of is er iets niet helemaal duidelijk? Bel ons of boek gewoon even een half uurtje in onze agenda!